روز جهانی دیابت و پیشگیری از دیابت

روز جهانی دیابت و پیشگیری از دیابت


14 نوامبربا همکاری بنیاد بین‌المللی (IDF)  و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

   مجمع عمومی سازمان ملل  با  تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت را "یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت“ معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت ها و کل جهان با آن مواجه است.این سازمان با پذیرش روز جهانی دیابت و برجسته کردن خطرات جهانی این بیماری، تعهد خود را برای مبارزه با دیابت نشان داده است. (+)


در راستای پیشگیری از هزینه‌های سرسام‌آور دیابت، «‌داشتن اطلاعات»‌ و «‌آموزش لازم»‌ ضروری است و به همین دلیل آموزش و پیشگیری در سال‌های 2009 تا 2013 شعار فدراسیون بین‌المللی دیابت اعلام شده است.

فدراسیون بین المللی دیابت چند سال است که بر روی دیابت در کودکان تمرکز کرده و قصد خود را افزایش آگاهی در میان والدین ، معلمین ، کادر بهداشت و درمان ، سیاستمداران و سران کشورها و عموم مردم اعلام داشته است.(+)بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند. بسیاری از آنها مراقبت‌های مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.



وضعیت دیابت در ایران


دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت در آستانه روز جهانی دیابت گفت: "هم اکنون در ایران حدود شش میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند.  شیوه زندگی جدید که با کاهش فعالیت بدنی، تغذیه نامناسب و استرس مداوم توام شده از مهم ترین دلایل افزایش شیوع دیابت است. عوامل محیطی باعث می شود تا افراد مستعد و افرادی که زمینه ابتلا به دیابت را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار بگیرند."


و هم چنین به گزارش ایسنا -دکترمحمد علوی نیا رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت در مراسم روز جهانی دیابت گفت:


"افزایش روند شهرنشینی، ماشینی شدن زندگی،‌ کاهش فعالیت فیزیکی به علت زندگی شهرنشینی و افزایش استرس به همراه تغذیه نامناسب از دیگر عواملی است که باعث شیوع بیماری‌های غیرواگیر در ایران شده است. "




گام هایی  برای پیشگیری از دیابت

با سبک زندگی سالم می توان ازابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری نمود:


Exercise equipment, water, tape measure and an apple













1. اولین کار ورزش-آخرین کار تلویزیون. ورزش منظم به خودی خود می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. ورزش به نگه داشتن وزن مناسب کمک می کند، و فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد.ورزشهایی را انتخاب کنید که لذت ببرید و هر روز انجام دهید. بیش از حد تلویزیون تماشا کردن  خطردیابت  را افزایش می دهد. 





بنابراین زمان نشستن را به زمان ورزش کردن تبدیل کنید.




2-سعی کنید همیشه وزن مناسب داشته باشید. وزن سالم داشتن بهترین کار  برای کاهش خطر ابتلا به دیابت است. آیا نیازمند از دست دادن وزن هستید؟ فعال شدن و خوردن یک رژیم غذایی سالم، با مقدار کمتر،  و به آرامی خوردن  بهترین شرط  برای رسیدن  به وزن مناسب است.



3-چربی ها و پروتئین های سالم را انتخاب کنید، و گوشت قرمز و فرآوری شده را کمتر استفاده کنید. . یک رژیم غذایی غنی از  چربی های اشباع نشده می تواندبه کاهش  خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی کمک کند. روغن زیتون و روغن کانولا  و روغن موجود در آوکادو، مغزها و دانه ها انتخاب های خوبی هستند. برای پروتئین  مصرف استیک,کله پاچه, هات داگ، و ژامبون و همبرگر را محدود کرده و مغزها(آجیل) و حبوبات را به جایش مصرف کنید.





  4-بر روی غذاهای گیاهی تمرکز کنید.

غذاهای فیبر دار  خطر ابتلا به دیابت را با بهبود کنترل قند خون کاهش می دهند.

به کاهش وزن با احساس سیری که به وجود می آورند ,کمک می کنند.
غذاهای با فیبر بالا شامل میوه ها ، سبزیجات، حبوبات ، غلات سبوس دار، آجیل و دانه ها است.
نخود با کیفیت ترین غذای فیبر دار دنیاست.
 یک رژیم غذایی با میزان بالای  غلات سبوس دار می تواند  به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند .غلات باعث می شوند که سطح قند خون حفظ شود.




5-کاهش کربوهیدرات های تصفیه شده و نوشیدنی های شیرین. نان سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید و سیب زمینی باعث افزایش سریع و شدید در قند خون می شود. خوردن مقدار زیادی از این کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش  دهد. برای کاهش خطر  غلات سبوس دار مصرف کنید .و به جای نوشیدنی های شیرین  از آب و دمنوش های گیاهی استفاده کنید.




لینک مربوط:

http://food4u.blogfa.com/cat-66.aspx



در همین رابطه:

Read more about whole grains.

Read more about healthy fats.

Read more about healthy sources of protein.

Read more about staying active.



12Tips to Avoid Diabetes Complications


>>هفت قانون برای کنترل دیابت در طول زندگی


>>دیابت را بشناسیم و از هم اکنون مهارش کنیم



بیشتر: سلامت نیوز نخستین پایگاه خبری در حوزه سلامت

پی نوشت:


"بیسفنول آ"   که در جدار داخلی قوطی‌های نوشیدنی و کنسروها وجود دارد و برای ساخت انواع پلاستیک با کاربردهای مختلف استفاده می‌شود میتواند باعث دیابت شود...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد