مراقبت از پای دیابتی - کفش و جوراب

مراقبت از پای دیابتی - کفش و جوراب


کفش نامناسب افراد دیابتی را در معرض زخم پا قرار می دهد

تحقیقات اخیر پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد که بیشتر افرادی که دیابت دارند از کفش‌های نامناسب استفاده می‌کنند که این مسئله باعث زخم پا در آنان شده و در نهایت منجر به قطع عضو آنان می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران و به نقل از خبرگزاری رویترز؛ دکتر «لیز» از دانشگاه علوم پزشکی اسکاتلند گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حدود 80 درصد موارد قطع عضو با یک زخم پای ساده آغاز می‌شود به همین دلیل پیشگیری از این موضوع ضروری است.

دکتر لیز و همکارانش با بررسی طول و عرض پای 100 نفر از افرادی که در بیمارستان دیابت ویزیت شدند، دریافتند که تنها 24 درصد آنها کفش‌هایی مناسب و به اندازه پای خود داشتند و مابقی کفش‌هایی کوچکتر یا بزرگتر از اندازه پای خود داشتند.

15 تا 20 درصد افراد دیابتی که کفش‌هایی کوچکتر یا بزرگتر از پای خود داشتند، فاقد هر گونه حسی در پای خود بودند. این افراد به علت نداشتن احساس در پای خود، متوجه جراحت و آسیب به پای خود نمی شدند.

دکتر لیز افزود: پای این افراد (افراد دیابتی که حس خود را از دست دادند) باید به طور روزانه کنترل شود و باید به دنبال یک روش درمان مناسب باشند و چنانچه هرگونه نشانه‌ای از آسیب و جراحت در پای خود دیدند فورا باید به پزشک مراجعه نمایند.

همچنین این افراد باید یک کفش مناسب از نظر طول و عرض برای پای خود پیدا کنند. چرا که پای افراد با افزایش سن آنها تغییرات قابل توجهی هم در طول و هم در عرض خواهد داشت. در حالی که بسیاری از افراد تنها از یک اندازه مشخص برای کفش استفاده می‌کنند.

__________________

اهمیت اندازه کفش برای بیماران دیابتی و کودکان


جام جم آنلاین: هنگام خرید کفش بیماران مبتلا به دیابت و نیز والدین کودکان باید بسیار دقت کنند تا اندازه آن مناسب پا باشد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، انتخاب اندازه مناسب کفش برای همه افراد بسیار مهم است ولی این مساله در کودکان و در افراد مبتلا به دیابت اهمیت بسیار بیشتری می یابد.


هنگام خرید یک کفش نباید این نکته را دور از نظر داشت که هیچ اندازه استانداردی برای اندازه پا وجود ندارد و با توجه به اینکه بسیاری از دیابتی ها حس پای خود را از دست می دهند نمی توانند به دقت این مساله را که کفش برای آنها تنگ یا گشاد است متوجه شوند. آسیب هایی که از کفش نامناسب به پای فرد دیابتی وارد می شود یکی از علل قطع عضو در این افراد محسوب می شود.


همچنین هنگام خرید کفش برای کودکان باید این نکته را نیز در نظر داشت که در داخل کفش، فضای کافی برای انگشت شست پا وجود داشته باشد زیرا رشد در این سن بسیار سریع است.
یکی از نشانه هایی که والدین می توانند نامناسب بودن اندازه کفش خریداری شده برای کودکشان و یا کوچک شدن آن برای پای کودک را متوجه شوند این است که کودک در بسیاری از موارد علاقه دارد که کفش را از پای خود درآورد و از داشتن کفش به پا ابراز ناراحتی می کند
__________________
  برای دیابتی‌ها:از خرید کفش‌های سفت و پوشیدن جوراب‌های کشی و نایلونی خودداری کنید

عدم استفاده از کفش‌های سفت و کفش‌هایی که فرد در آنها احساس راحتی نمی‌کند و یا پاها را زخم می‌کند از نکاتی است که دیابتی‌ها باید توجه خاصی به آن مبذول دارند.
دیابتی‌ها نباید هرگز بدون جوراب کفش بپوشند. همچنین از پوشیدن دمپایی، پاشنه بلند و کفش‌های جلو باز نیز خودداری کنند.

استفاده از جوراب‌هایی که یک سانتی‌متر بلندتر از بزرگترین انگشتان پاهاست، اجتناب از جوراب‌های کشی، نایلونی و جورابهایی که دارای لبه‌های کشی و سفت هستند و یا داخلشان درز دارد، عدم استفاده از کفش‌های سفت و کفش‌هایی که فرد در آنها احساس راحتی نمی‌کند و یا پاها را زخم می کند و نیز کفش هایی که اندازه پا نیستند از جمله نکاتی است که دیابتی‌ها باید برای محافظت از پاها مد نظر داشته باشند.

از آنجا که دیابتی‌ها باید قبل از خرید کفش با پزشکشان مشورت کنند لذا باید سعی کنند که درانتهای ساعات پایانی روز که پا اندکی ورم دارد برای خرید کفش اقدام کنند؛ چرا که اگر فرد در کفشی که در این زمان خریداری شود احساس راحتی نماید معمولا در تمام مدت روز فرد در آن راحت است.

توصیه می‌شود؛ دیابتی‌ها زمانی که کفش نو می‌خرند تا چندین روز آنها را برای بیش از یک ساعت استفاده نکنند.

هر روز قبل از پوشیدن کفش‌ها داخل آن را بررسی کنید تا سنگریزه و یا خرده های کفی کفش در آن نباشد؛ زیرا ممکن است به هنگام راه رفتن مرتبا به کف پایتان مالیده شده و باعث تاول و یا زخم شود.

دکتر نادر -
مدیر کل انجمن ها
  عضو تحریریه علمی ایران سلامت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد