کفش نوک تیز و پاشنه بلند بدترین نوع کفش برای افراد دیابتی است

کفش نوک تیز و پاشنه بلند بدترین نوع کفش برای افراد دیابتی است

یکی از عوارض دیررس بیماری دیابت، نوروپاتی یا گرفتاری اعصاب است که شیوع این عارضه در بیماران دیابتی بسیار شایع است و شدت نوروپاتی با سن، طول مدت ابتلا به دیابت و چگونگی کنترل قند خون ارتباط دارد.

شهین یاراحمدی کارشناس اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: زخم پای دیابتی به چندین شکل در بیماران دیده می شود، شایعترین فرم آن به صورت گرفتاری حس در پا ظاهر می شود که ممکن است به صورت درد، سوزن سوزن شدن و یا مور مور شدن در پاها بروز کند و یا به صورت از بین رفتن حس درد، حرارت و درک موقعیت پا تظاهر کند.

وی با اشاره به این که آموزش در زمینه کنترل دیابت و زخم پای دیابتی بسیار حائز اهمیت است، افزود: اگر بیماران دیابتی بحث آموزش را جدی بگیرند و چربی خون، فشارخون و بهداشت پاها را کنترل کنند دچار زخم پا نمی شوند.

وی به بیماران دیابتی توصیه کرد: روزانه پاهای خود را از نظر وجود تاول، بریدگی، زخم، خراشیدگی یا ضایعات بین انگشتان بررسی کنند و پاهای خود را هر روز بشویند و بین انگشتان را به دقت خشک کنند همچنین در صورت خشکی پوست پاها، پس از شستشو و خشک کردن از کرم یا روغن نرم کننده استفاده کنند.

دکتر یاراحمدی تصریح کرد: افراد دیابتی هیچگاه نباید با پای برهنه راه بروند زیرا به دلیل از کار افتادن عصب های پایشان، درد را خوب حس نکرده و موجب زخم شدن پایشان می شود.

به گفته کارشناس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، بیماران دیابتی در هنگام خرید کفش باید دقت کنند که کاملاً اندازه باشد. مناسب ترین کفش، کفشی است که کف راحت داشته باشد و جلویش پهن باشد.

زیرا باعث می شود جلوی پا و انگشتان از هم فاصله داشته باشند. کفش نوک تیز و پاشنه بلند بدترین نوع کفش برای افراد دیابتی محسوب می شود.

وی گفت: جوراب های کتانی یا نخی بهترین نوع جوراب برای افراد دیابتی است و توصیه نمی شود که از جوراب های پلاستیکی استفاده کنند همچنین کش جوراب نباید سفت باشد زیرا باعث تجمع آب و ورم پا و در نهایت ایجاد ضایعه می شود.

بنابر اعلام وبدا، دکتر یار احمدی در پایان به بیماران دیابتی توصیه کرد: در صورت وجود یک ضایعه جدید، میخچه، قرمزی، تورم، درد پا یا هرگونه زخم یا تاول فوراً پزشک خود را آگاه کنند و تا زمان معاینه پاها را استراحت دهند.

منبع: خبرگزارى ایسنا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد