/23 آبان روز جهانی دیابت/دیابت نوع 2 کم خطرناک است،

23 آبان روز جهانی دیابت (اطلاعاتی درباره دیابت)
/23 آبان روز جهانی دیابت/دیابت نوع 2 کم خطرناک است، نه خفیف! 95 درصد مبتلایان به دیابت از دیابت نوع 2 رنج می‌برند


دیابت بیماری ای است که به علت بالا بودن مداوم قند خون به وجود می‌آید و دیابت نوع 2 شایعترین نوع بیماری قند است به طوری که حدود 95 درصد از مبتلایان به دیابت از آن رنج می‌برند که اغلب آنها دچار اضافه وزن هستند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، لوزالمعده مبتلایان به دیابت نوع 2(دیابت غیروابسته به انسولین)، قادر به تولید انسولین است ولی سلول‌های بدن به انسولین موجود در خون پاسخ مناسب نمی دهند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2، اغلب با رعایت رژیم غذایی و ورزش درمان می‌شوند. این بیماران گاهی اوقات برای کاهش و رساندن قند خون به میزان طبیعی می‌توانند از قرص‌های خوراکی پایین آورنده قند خون و یا انسولین هم استفاده کنند.

برخلاف افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین در مبتلایان به دیابت غیروابسته به انسولین، علایم دیابت به کندی پدیدار می‌شوند و معمولا چندین سال طول می‌کشد تا شخص از بیماری خودآکاهی یابد.

تشنگی بیش از حد، افزایش تعداد دفعات ادرار(تکرر ادرار)، کاهش وزن، خستگی و احساس از دست رفتن انرژی، تاری دید، خشکی و خارش پوست، عفونت‌های عود کننده مانند برفک، عفونت‌های دستگاه اداراری ،عفونت‌های پوستی و از بین رفتن حس بخش‌های انتهایی اندام‌ها یا احساس گزگز و مورمور از علایم این بیماری هستند.

این علامت‌ها در بیماران دیابتی نوع 2 ممکن است به طور تدریجی آغاز شود و حتی افراد مبتلا هیچ یک از این علایم را تجربه نکنند و یا اینکه پس از گذشت چندین سال نیز دیابت آنان تشخیص داده نشود.

وجود سابقه خانوادگی دیابت، وزن بالا، سن بالای 40 سال، سابقه دیابت در دوران بارداری، مصرف داروهایی که سبب بروز دیابت می‌شوند مانند کورتون‌ها، فشار خون بالا و سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را تشدید می‌کند.

دیابت نوع 2 خفیف‌تر از نوع 1 نیست

محققان مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با رد این باور که دیابت نوع 2 خفیف‌تر از نوع 1 است، معتقدند: تمام افراد مبتلا به دیابت اگر به طور دقیق درمان نشوند و همواره قند خون آنها بالا باشد، دچار عوارض مخرب این بیماری می‌شوند.

بالا بودن مداوم قند خون باعث ابتلای افراد به بیماری دیابت می شود. قند خون به دو علت به مقدار زیاد در بدن افزایش می‌یابد؛ یا لوزالمعده قادر به ترشح کافی انسولین نیست و یا سلول‌های بدن نمی‌توانند قند خون را به خوبی مصرف کنند.

کربوهیدرات‌ها (مواد قندی) پس از گوارش و هضم به گلوکز (مهمترین قند ساده) تبدیل و وارد جریان خون می‌شوند تا بدن از آن‌ها به عنوان سوخت برای سلول‌ها استفاده کند. قند، انرژی لازم برای زنده ماندن و رشد سلول‌های بدن را تأمین می کند.

طبق اعلام محققان مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، همه افراد دارای مقداری گلوکز در خون خود هستند که میزان آن به طور طبیعی در حالت ناشتا بین 70 تا 110 میلی گرم در هر 100 سی سی خون است. اگر میزان قند خون فردی در حالت ناشتا حداقل در دو آزمایش، بیش از 126 میلی گرم در هر 100 سی سی خون باشد، ابتلای او به بیماری دیابت تشخیص داده می‌شود. زمانی که انسولین به مقدار کافی در بدن موجود نباشد و یا کار خود را به خوبی انجام ندهد، قند به مقدار زیاد در جریان خون باقی می ماند.

همه افراد در بدن خود دارای غده‌ای به نام لوزالمعده (پانکراس) هستند که هورمون انسولین می‌سازد و در خون ترشح می‌کند بنابراین سلامت لوزالمعده برای مصرف درست قند (گلوکز) توسط سلول‌های بدن، ضروری است.

انسولین در بدن مبتلایان به دیابت نوع 1(دیابت وابسته به انسولین) یا اصلاٌ ساخته نمی شود و یا مقدار آن بسیار ناچیز است. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 1، برای ادامه حیات نیاز به تزریق انسولین، رعایت رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی دارند. بدن این بیماران نمی تواند از قند (سوخت) حاصل از مصرف غذاها استفاده کند، در نتیجه وزن آنان بشدت کاهش می‌یابد.


«دیابت خفیف» وجود خارجی ندارد

برخی افراد، دیابت نوع 2 را دیابت خفیف می‌نامند این در حالیست که بیماری به نام «دیابت خفیف» وجود ندارد. تمام افراد مبتلا به انواع دیابت اگر به طور دقیق درمان نشوند و همواره قند خون آنها بالا باشد، دچار عوارض مخرب دیابت می‌شوند.

آزمایش قند خون، یادگیری چگونگی اندازه گیری و ثبت قند خون به کنترل بهتر دیابت کمک می‌کند چرا که میزان پاسخ بدن به رژیم غذایی و برنامه ورزشی را مشخص می‌کند.


رعایت رژیم غذایی، خط اول کنترل دیابت نوع 2

با استفاده از یک برنامه غذایی مناسب، ورزش منظم و کاهش وزن (درصورت وجود اضافه وزن) می توان این عارضه را کنترل کرد. مهم ترین بخش درمان دیابت، رعایت برنامه غذایی صحیح است حتی اگر بیمار برای کنترل دیابت به قرص یا انسولین نیاز داشته باشد ولی بیش از حد مواد غذایی حاوی قند و چربی مصرف کند، قند خون او کنترل نمی‌شود چون غذای اضافی در بدن به چربی تبدیل می شود.

اضافه وزن ناشی از افزایش بافت چربی، حساسیت سلول‌های بدن به انسولین را کاهش می‌دهد، در نتیجه غلظت قند خون بالا می رود. گاهی اوقات با کاهش 5 تا 10 کیلوگرم از وزن بدن بر اساس یک برنامه درست غذایی، می توان دیابت نوع 2 را کنترل کرد. بنابراین غذای مبتلایان به دیابت باید کم چرب، حاوی پروتئین کافی، فاقد قندهای ساده و دارای فیبر زیاد باشد.

لازم است، این بیماران از حجیم خواری، مصرف غذاهای شیرین و پرچرب دوری و بطور مداوم قند خون خود را کنترل کنند چرا که در صورت کنترل نکردن قند خون، دیابت روی سایر اعضای بدن مانند چشم، کلیه و قلب تاثیر منفی می‌گذارد.
جوانه دندانی، جایگزین کاشت دندان می‌شود

رئیس کنگره هنر و تکنولوژی دندانپزشکی مدرن تا سال 2020 گفت: جوانه دندانی در آینده جایگزین کاشت دندان (ایمپلنت) خواهد شد که این امر تحولی عظیم در علم دندانپزشکی به شمار می رود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر عباسعلی پایدار در آستانه برپایی دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران که با عنوان "هنر و تکنولوژی دندانپزشکی مدرن تا سال 2020" 26 تا 28 آبان ماه امسال در شیراز برپا می‌شود، سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: بهره گیری از جوانه دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با کمک علم ژنتیک و در راستای همانند سازی ارگان‌های بدن در حال گذراندن مراحل پژوهشی است.

وی با اشاره به این که هم اینک در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، مراحل مطالعاتی و پژوهشی این پروژه در حال انجام است، اظهار داشت: پیشرفت های علمی صورت گرفته در این زمینه در کنگره هنر و تکنولوژی دندانپزشکی مدرن تا سال 2020 ارایه خواهد شد.

به گفته دکتر پایدار، هم اینک از سلول های پالپ (سلول عصبی) برای شناسایی کدهای ژنتیک فرد استفاده می‌شود، اما آنچه کار را با دشواری روبرو ساخته، تشخیص نوع دندان مورد نیاز بیمار از میان کدهای ژنتیکی از سوی دندانپزشک است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر برای ساخت جوانه دندانی، هر سه لایه جنینی (اکتودرم، مزودرم و اندودرم) نیاز است که همین مساله کار را با پیچیدگی همراه می سازد.

رئیس دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی تصریح کرد: اکتودرم که مسئول ساخت پوست و بافت‌های پوشاننده است در ساخت مینای دندان، مزودرم که مربوط به بافت‌های ماهیچه‌ای و استخوان است در ساخت تاج و عصب دندان و اندودرم که مختص تولید سیستم گوارش است، وظیفه تولید بافت‌های نگهدارنده دندان را بر عهده دارد.



وی از القای این سه لایه روی یکدیگر به عنوان مانع دیگر این طرح پژوهشی نام برد و گفت: در صورت رفع مشکلات فوق از سوی محققان داخل و خارج کشور و محقق شدن به کارگیری جوانه دندانی به جای ایمپلنت، تحولی عظیم در عرصه دندانپزشکی ایجاد خواهد شد.

دکتر پایدار ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع، هم اینک تحقیقات روی ساخت جوانه دندانی از سوی محققان دنبال می‌شود و امید می رود در آینده با عملی شدن ساخت جوانه دندانی بتوان برای فرد فاقد دندان با یک آزمایش خون و پس از تعیین کدهای ژنتیک او دندان مورد نیاز را از طریق جوانه دندانی فراهم کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد