روز جهانی دیابت 1390

روز جهانی دیابت 1390

  EMRI 

در حال حاضر آخرین آمارهای فدراسیون بین المللی دیابت حاکی از آن است که در سراسر دنیا 366 میلیون فرد مبتلا به دیابت وجود دارد، 4.6 میلیون مرگ و میر به دلیل دیابت اتفاق می افتد و 465 بیلیون دلار هزینه صرف مراقبت از دیابت می شود که همه این ها نشان می دهند این بیماری به یکی از چالش های سلامتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجایی که این خط سیر بی وقفه در حال گسترش است لذا IDF متخصصان از همه جای دنیا را گرد هم آورده تا چارچوبی منسجم از اقدامات موثر و مقرون به صرفه علیه این چالش ها فراهم آورند. نتیجه این فعالیت ها در قالب "برنامه جهانی دیابت IDF 2021-2011" نشان داده شده است. این برنامه که در سمپوزیوم جهانی دیابت در18 سپتامبر در نیویورک راه اندازی شد تحت عنوان "پیداکردن راهی برای اقدام جهانی" نام گرفت. اهداف این برنامه عبارتند از: - بحث و مذاکره از دیدگاه و منظری تازه به دیابت برای بالابردن آگاهی سیاسی از علل و پیامدهای دیابت و نیاز فوری به اقدام در سطح جهانی و کشوری برای پیشگیری و کنترل دیابت - تنظیم یک طرح و برنامه انطباق پذیر جهانی و عمومی در راستای حمایت از تلاش دولت ها و خیرین بین المللی و اعضای IDF برای مبارزه با دیابت - پیشنهاد اقدامات، فرایند ها و مشارکت های موثر برای کاهش بار فردی و اجتماعی دیابت - حمایت از سیاست ها و فعالیت های ابتکاری مانند برنامه WHO برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر از سال 2013-2008 - تقویت حرکت جهانی علیه اپیدمی دیابت و بهبود وضع سلامتی و زندگی بیماران دیابتی همچنین سال 2011 سومین سال از برنامه 5 ساله IDF وWHO برای تمرکز بر آموزش و پیشگیری از دیابت می باشد (2013-2009) و در واقع امسال نقطه عطفی برای بیش از 300 میلیون بیمار دیابتی در دنیا محسوب می شود. IDF نیز به مناسبت روز جهانی دیابت 2011 ، شعار "هم اکنون علیه دیابت اقدام کنید" را انتخاب نموده است. 4 پیام مهمی که از کمپین 2011 استخراج می شود عبارتند از: 1) دیابت هر 8 ثانیه یک نفر را می کشد 2) نمی توان دیابت را نادیده گرفت: یک میلیون قطع عضو در سال 3) دیابت فرقی نمی گذارد جوان وپیر، فقیر وغنی، زن و مرد 4) شیوه زندگی و تغذیه سالم داشته باشید، سلامتی را برگزینید

 EMRI 
مرکز تحقیقات دیابت وابسته به پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همانند سال های گذشته 23 آبان روز جهانی دیابت را گرامی می دارد و در راستای اهداف خود برای ارتقاء سلامت جامعه در حیطه دیابت گام برمی دارد. این مرکز به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی و با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ارتقاء آگاهی عموم مردم، پزشکان و توانمند سازی بیماران دیابتی در خودمراقبتی، فعالیت های گسترده ای را در زمینه ی آموزش های عمومی و تخصصی از جمله تهیه پوسترهای آموزشی، تدوین و انتشار سری جدید کتابچه های آموزشی دیابت ویژه ی عموم و پزشکان، تهیه بروشور و کارت هویت بیماران دیابتی و توزیع آن ها در سطح کشور و اعضای همکار شبکه تحقیقات دیابت، ارائه خدمات مختلف آموزشی، درمانی و مراقبتی در کلینیک تخصصی دیابت، همچنین ارائه خدمات بهینه پزشکی، فراهم آوردن امکانات دسترسی به توصیه های پزشکی و مشاوره در محیط الکترونیکی از طریق سایت کلینیک مجازی دیابت، به انجام می رساند. با توجه به اهمیت افزایش آگاهی آحاد مختلف جامعه در حیطه دیابت برگزاری نشست های خبری و مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی با حضور اساتید پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم و خبرنگاران خبرگزاری های مختلف کشور از جمله فعالیت های مرکز در روز جهانی دیابت به شمارمی آید. در این روز همچنین مرکز دیابت با برگزاری مراسمی، میزبان جمعی از بیماران دیابتی بود. در این برنامه اطلاعات جامعی در زمینه کنترل و مراقبت دیابت ارائه و مسابقه ای جهت بانشاط کردن محیط آموزشی و مشارکت فعال تر بیماران برگزار شد و در پایان مراسم نیز بادکنک و کلاه هایی با نماد جهانی دیابت به بیماران اهدا شد.
 

برگزاری روز جهانی دیابت 1389


هر سال 14 نوامبر مصادف با 23 آبان روز جهانی دیابت نام دارد تا اذهان افراد مختلف جامعه به این مساله معطوف شود. فدراسیون جهانی دیابت هر سال با توجه به اهمیت پرداختن به این موضوع شعاری را سرلوحه فعالیت های خود قرار می دهد. این فدراسیون آموزش و پیشگیری از دیابت را شعار این روز جهانی از سال 2009 تا 2013 قرار داد است.
 

روز جهانی دیابت سال 1389

 EMRI 

سال 2010 ، در واقع دومین سال از دوره 5 ساله ای است که سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین المللی دیابت، آموزش و پیشگیری از دیابت را سرلوحه فعالیتها در طی این دوره از سال 2009 تا 2013 در نظر گرفته اند. شعار امسال : "هم اکنون" دیابت را کنترل کنیم برای عموم مردم و افراد در معرض خطر دیابت، تمرکز فعالیت ها بر بالابردن آگاهی افراد درباره دیابت و انتشار اطلاعات لازم در جهت پیشگیری از دیابت می باشد. از طرف دیگر آنچه که برای بیماران دیابتی حائز اهمیت است بهبود آگاهی آنان از دیابت به منظور درک بهتر شرایط و پیشگیری از عوارض می باشد. در واقع این شعار برای مبتلایان به دیابت، پیامی است درباره توانمندسازی به وسیله آموزش. برای دولتمردان، تلاش ها در راستای حمایت هدفمند از راهکارهای موثر پیشگیری از دیابت و هزینه اثربخشی آنها در جامعه خواهد بود همچنین ارتقاء آموزش دیابت به عنوان هسته اصلی درمان و کنترل دیابت از اقدامات اساسی آنان بشمار می رود. برای متخصصین بهداشت و سلامت پیامی است در راستای افزایش دانش مبتنی بر شواهد که مبنایی برای عمل قرار می گیرد. پیام های کلیدی برای گروه های هدف مختلف: -علایم و نشانه های دیابت را بشناسید. تشخیص به موقع، زندگی فرد را نجات می دهد. -پیشگیری و درمان دیابت ساده و به صرفه است، آن را در راس همه امور خود قرار دهید. -کودک شما می تواند مبتلا به شود. علایم خطر را شناسایی کرده و با پزشک درمیان بگذارید. - از یک زندگی فعال و با نشاط لذت ببرید و از عوارض پیشگیری کنید.

   EMRI 

همزمان با فرا رسیدن23آبان مصادف با روز جهانی دیابت، مرکز تحقیقات دیابت نیز در راستای گسترش مرزهای دانش و ارتقاء سلامت جامعه در زمینه دیابت، اقدام به برگزاری برنامه های آموزشی از جمله سمینار یک روزه "نوروپاتی دیابتی" نمود. این سمینار در بیمارستان شریعتی و به همت اساتید محترم پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم برگزار و به شرکت کنندگان، گواهی حضور و امتیاز بازآموزی آموزش مداوم ارائه شد. همچنین از آنجایی که شعار آموزش و پیشگیری از دیابت از سال 2009 الی 2013 به عنوان سرلوحه فعالیت های همه کشورها از طرف سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت انتخاب شده است لذا جهت ارتقای آگاهی عموم و توانمندسازی بیماران در خودمراقبتی و جلب مشارکت دولتمردان برای پیاده سازی سیاست ها و استراتژی های موثر در پیشگیری و مدیریت دیابت، این مرکز همچون سال های گذشته به اقداماتی نظیر تهیه پوسترهای آموزشی و ارسال آن برای اعضای شبکه تحقیقات دیابت و توزیع آنها در بیمارستان های سطح شهر، ارسال شعارهای روز جهانی دیابت به شورای سیاست گذاری و روابط عمومی صدا و سیما جهت زیرنویس در برنامه های تلویزیونی، برگزاری نشست خبری و مصاحبه رادیویی با حضور اساتید پژوهشکده در خبرگزاری های مختلف کشور، تدوین وانتشار سری جدید کتابچه ها و پمفلت های آموزشی، برگزاری برنامه های آموزشی عمومی نظیر مسابقات دو و میدانی با همکاری شهرداری های مناطق مختلف، برگزاری همایش عمومی و جلسات پرسش و پاسخ در فرهنگ سرای شفق با حضور اساتید و کارشناسان مرکز و اندازه گیری رایگان قندخون افراد شرکت کننده و نهایتاً ویزیت رایگان بیماران در روز 23آبان در مرکز دیابت،اهتمام ورزید. EMRI

از طرف دیگر برای مدیریت بهینه و مراقبت موثر دیابت و ایجاد شرایطی که بیماران در روند بیماری شان مشارکت موثر داشته باشند پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با راه اندازی سامانه الکترونیکی کلینیک مجازی دیابت، گامی دیگر در ارتقای امر درمان و آموزش بیماران دیابتی و خانواده های آنان برداشته است. این سامانه با هدف ایجاد ارتباط آسان بین بیماران و نظام سلامت و ارائه خدمات درمانی و نظام ثبت بیماران دیابتی راه اندازی شده است. کلینیک مجازی با ایجاد شبکه خدمات مشاوره اینترنتی به طور گسترده، مزایایی از قبیل دسترسی بهتر و سریعتر به پزشکان، کاهش نقل و انتقالات غیر ضروری بیماران به مرکز درمانی، ثبت اطلاعات پزشکی جهت کاربردهای تحقیقاتی و کاهش هزینه ها بهمراه خواهد داشت. لذا به مناسبت روز جهانی دیابت، نظام مشاوره و ثبت بیماران دیابتی کلینیک مجازی راه اندازی و طی برنامه های آموزشی متعدد به بیماران معرفی شد. جهت سهولت یادگیری بیماران در مورد نحوه ثبت نام در نظام مشاوره، بروشور آموزشی "معرفی کلینیک مجازی دیابت" تهیه و در اختیار بیماران قرار گرفت.


 


 

روز جهانی دیابت سال 1388


مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همانند سال های گذشته با بهره گیری از تجارب ارزنده و همت اساتید و کارشناسان خود روز جهانی دیابت را در 23 آبان 88 برگزار کرد. ارایه برنامه های آموزشی در شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی توسط اساتید و کارشناسان مرکز و انجام مصاحبه های خبری، تهیه استند، بروشور، پوستر و پمفلت های آموزشی حاوی پیام های بهداشتی به منظور توزیع در مدارس، پارک ها، مساجد و دیگر نقاط شهر و ارایه سمینارهای آموزشی در فرهنگسراها از نمونه برنامه های این مرکز در روز جهانی دیابت بود. همچنین به مناسبت این روز سمینار یک روزه دیابت برای پرستاران و پزشکان به طور مجزا برگزار شد . EMRI EMRI EMRI
 

 

 


 

روز جهانی دیابت، 23 آبان 1387

   
مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران همانند سال های گذشته با بهره گیری از تجارب ارزنده و همت اساتید و کارشناسان خود به استقبال از روز جهانی دیابت در 23 آبان رفت. افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به گروه های مختلف از مهمترین اهداف برنامه های روز جهانی امسال است.
 

روز جهانی دیابت سال 1386


در راستای شعار امسال و سال آینده فدراسیون بین‌المللی دیابت " هیچ کودکی نباید از دیابت آسیب ببیند" مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به رویکردی نوین در آموزش مقاطع سنی پایین در پیشگیری از دیابت روی آورد و 23 آبان 1386 به استقبال این روز رفت و به این منظور به اجرای برنامه آموزشی در یک مدرسه پسرانه مقطع ابتدایی پرداخت. با توجه به اهمیت آموزش دیابت در مقاطع سنی پایین، مرکز تحقیقات غدد تلاش می کند تا در راستای نیل به اهداف خود، ا ولین گام‌ها را در آموزش کودکان بردارد.

EMRI EMRI


http://emri.tums.ac.ir/pages/mainPage.asp?I=830941I05


تعداد دفعات مشاهده این صفحه 2976

نمایش مشخصات مطلب ..
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد